Ana içeriğe atla

Uzmana Dayalı Testler (Sezgiseller)

 
 Sezgisel (Heuristik) Değerlendirme Nedir?

1-)Deneyimlerle edilmiş prensiplere (kriterlere) göre arayüzün değerlendirmesi.
2-)Otoriteler tarafından kabul edilmiş bu prensiplere “sezgiseller” adı verilir.


Kim yapar?
1-)Tasarımcı, Kullanılabilirlik Uzmanı veya Bilişim Sistemleri Uzmanı tarafından yapılabilir, gerçek kullanıcılar
tarafından yapılmaz.
2-)En iyi sonuç, incelenen alanı bilen “Kullanılabilirlik Uzmanları” ile alınır.
Nasıl?
1-)En az 2 kişiden oluşan Değerlendirme Ekibi kullanıcı arayüzünü inceler
2-)Kullanılabilirlik Prensipleri (Sezgiseller) ile uyumluluğu ölçerler
3-)Farklı Değerlendirme Uzmanları ortak ve farklı problemleri ortaya çıkarır
4-)Değerlendirme sonrasında problemler toplanır, gruplanır ve değerlendirilir.
5-)Bir değerlendirme uzmanı her sorunu bulamaz.
6-)İyi değerlendirme yapan uzmanlar hem kolay, hem de fark edilmesi zor problemleri bulabilenlerdir.

Sezgisel Değerlendirme Süreci
Değerlendirme Uzmanları 2 aşamada değerlendirmeyi gerçekleştirir:
1.Arayüz üzerinden sayfa sayfa geçerek değerlendirirler.
2.Daha sonra sayfalar arası geçişler ve sistemin bütünsel işleyişini Sezgiselleri dikkate alarak incelerler.
Değerlendirme Uzmanları bulguları az, orta, çok kritik şeklinde gruplayıp kaydeder.
Uzmanlar, değerlendirme sonrası bir araya gelip bulgularını karşılaştırır ve ortak bir karar belirlerler.
Problemlerin çözümlenmesi için (Biçimlendirici) ya da nihai ürün iyileştirmesi (Sonlandırıcı).

Nielsen'in Sezgiselleri
1.Sistem durumunun görünürlüğü
2.Sistem ile gerçek dünyanın eşleşmesi
3.Kullanıcı kontrolü ve özgürlük
4.Tutarlılık ve standartlar
5.Hataları önleme
6.Hatırlamak yerine tanıma (ya da Hafıza yükünün en aza indirilmesi)
7.Esneklik ve kullanım verimliliği
8.Estetik ve sade tasarım
9.Hatadan kurtulma
10.Yardım ve dokümantasyon


Sesli Düşünme Protokolü


   Kullanılabirlik testlerinde veri toplamak amacıyla, kullanılan bir metoddur. Kullanıcı sitenin fonksiyonlarını test etmek amacıyla siteyi kullanırken düşündüklerini, yaptığı hareketleri ve nedenlerini sürekli sesli bir şekilde ifade eder. Bu ifadeler kullanılabilirlik değerlendirmesinde önemli rol oynar.

Emülasyon ve Simülasyon Nedir?

Emülasyon, varolan bir hedefle uyuşmak için gözle görülür davranışları taklit etme işlemidir. Emülasyon mekanizmasının iç halinin, taklit ettiği hedefin iç durumunu doğru bir şekilde yansıtması gerekmez. Öte yandan simülasyon, hedefin altında yatan durumun modellenmesini içerir. İyi bir simülasyonun sonucu, simülasyon modelinin simüle ettiği hedefi taklit etmesidir.
Simülatör Nedir?
  Simülatör, bir şeyi gerçek hayattan sanal bir ortama kopyalayan bir yazılım parçasıdır. Simülatörü kafanızda canlandırmak için bilgisayar oyunlarını düşünebilirsiniz. Örneğin, SimCity adlı oyun gerçek hayattaki komplikasyonlar olmadan kendi sanat kentinizi kurabileceğiniz bir şehir inşa etme simülatörüdür. Kurduğunuz şehri yakabilirsiniz. Bu, onu yeniden inşa etmek zorunda kalmak dışında başka hiçbir sonuç doğurmaz. Bir başka örnek de uçuş simülatörüdür. Adeta gerçek bir uçağı uçurmak gibidir. Savaş oyunları başka bir simülasyon biçimidir. Gerçek bir savaş ortamı taklit edilir. Ancak vurulduğunuzda gerçek bir tehlike altında değilsinizdir.
Emülatör Nedir?
Emülatör, bir şeyi gerçek dünyada olduğu gibi kopyalamak için kullanılır. Örneğin ücretsiz ve açık kaynak bir emülatör olan M.A.M.E’nin(Multiple Arcade Machine Emulator) amacı, arcade oyunlarını gerçek dünyadaki gibi kopyalamaktır. Bazı emülatörlerin gerçek dünyadaki eşdeğerlerine göre avantajları vardır. Örneğin, ilk PlayStation’ı kopyalamak için hizmet veren bir emülatör olan EPSXE’nin en büyük faydası, zamanı hızlandırabilmenizdir.
Hepsi bu kadar mı? Evet, hepsi bu kadar! Özet geçmek gerekirse; bir simülatör bir şeyin durumunu taklit ederken, bir emülatör bir şeyi tamamen kopyalar. Benzer olsalar da ikisini aynı kefeye koyamazsınız. Kullanımları farklıdır ve farklı amaçlara hizmet ederler.


Memnuniyet ölçme testleri;
System Usuability Scale(SUS),Net Promoter Scores (NPS),SUMI,WAMMI,AttrakDif,uEq,UMUX,UMUX LITE, ForeSee,SUPR-Q,Journal of  Usuability Studies(JUS).

Yorumlar