Sezgisel (Heuristik) Değerlendirme Nedir?
1-)Deneyimlerle
edilmiş prensiplere (kriterlere) göre arayüzün
değerlendirmesi.
2-)Otoriteler
tarafından kabul edilmiş bu prensiplere “sezgiseller” adı verilir.
Kim yapar?
1-)Tasarımcı,
Kullanılabilirlik Uzmanı veya Bilişim Sistemleri Uzmanı tarafından yapılabilir,
gerçek kullanıcılar
tarafından yapılmaz.
2-)En iyi
sonuç, incelenen alanı bilen “Kullanılabilirlik Uzmanları” ile alınır.
Nasıl?
1-)En az
2 kişiden oluşan Değerlendirme Ekibi kullanıcı arayüzünü
inceler
2-)Kullanılabilirlik Prensipleri (Sezgiseller) ile uyumluluğu
ölçerler
3-)Farklı Değerlendirme Uzmanları ortak ve farklı problemleri
ortaya çıkarır
4-)Değerlendirme sonrasında problemler toplanır, gruplanır ve
değerlendirilir.
5-)Bir değerlendirme uzmanı her
sorunu bulamaz.
6-)İyi değerlendirme yapan
uzmanlar hem kolay, hem de fark edilmesi zor problemleri bulabilenlerdir.
Sezgisel Değerlendirme Süreci
•Değerlendirme
Uzmanları 2 aşamada değerlendirmeyi gerçekleştirir:
1.Arayüz üzerinden sayfa sayfa
geçerek değerlendirirler.
2.Daha sonra sayfalar
arası geçişler ve sistemin bütünsel işleyişini Sezgiselleri dikkate alarak
incelerler.
•Değerlendirme
Uzmanları bulguları az, orta, çok kritik şeklinde gruplayıp kaydeder.
•Uzmanlar,
değerlendirme sonrası bir araya gelip bulgularını karşılaştırır ve ortak bir
karar belirlerler.
•Problemlerin
çözümlenmesi için (Biçimlendirici) ya da nihai ürün iyileştirmesi
(Sonlandırıcı).
Nielsen'in Sezgiselleri
1.Sistem
durumunun görünürlüğü
2.Sistem
ile gerçek dünyanın eşleşmesi
3.Kullanıcı
kontrolü ve özgürlük
4.Tutarlılık
ve standartlar
5.Hataları
önleme
6.Hatırlamak
yerine tanıma (ya da Hafıza yükünün en aza indirilmesi)
7.Esneklik
ve kullanım verimliliği
8.Estetik
ve sade tasarım
9.Hatadan
kurtulma
10.Yardım ve dokümantasyon
Sesli Düşünme Protokolü
Kullanılabirlik testlerinde veri toplamak amacıyla, kullanılan bir metoddur. Kullanıcı sitenin fonksiyonlarını test etmek amacıyla siteyi kullanırken düşündüklerini, yaptığı hareketleri ve nedenlerini sürekli sesli bir şekilde ifade eder. Bu ifadeler kullanılabilirlik değerlendirmesinde önemli rol oynar.
Emülasyon ve Simülasyon Nedir?
Emülasyon, varolan bir hedefle uyuşmak için gözle görülür davranışları taklit etme işlemidir. Emülasyon mekanizmasının iç halinin, taklit ettiği hedefin iç durumunu doğru bir şekilde yansıtması gerekmez. Öte yandan simülasyon, hedefin altında yatan durumun modellenmesini içerir. İyi bir simülasyonun sonucu, simülasyon modelinin simüle ettiği hedefi taklit etmesidir.
Simülatör Nedir?
Simülatör, bir şeyi gerçek hayattan sanal bir ortama kopyalayan bir yazılım parçasıdır. Simülatörü kafanızda canlandırmak için bilgisayar oyunlarını düşünebilirsiniz. Örneğin, SimCity adlı oyun gerçek hayattaki komplikasyonlar olmadan kendi sanat kentinizi kurabileceğiniz bir şehir inşa etme simülatörüdür. Kurduğunuz şehri yakabilirsiniz. Bu, onu yeniden inşa etmek zorunda kalmak dışında başka hiçbir sonuç doğurmaz. Bir başka örnek de uçuş simülatörüdür. Adeta gerçek bir uçağı uçurmak gibidir. Savaş oyunları başka bir simülasyon biçimidir. Gerçek bir savaş ortamı taklit edilir. Ancak vurulduğunuzda gerçek bir tehlike altında değilsinizdir.
Emülatör Nedir?
Emülatör, bir şeyi gerçek dünyada olduğu gibi kopyalamak için kullanılır. Örneğin ücretsiz ve açık kaynak bir emülatör olan M.A.M.E’nin(Multiple Arcade Machine Emulator) amacı, arcade oyunlarını gerçek dünyadaki gibi kopyalamaktır. Bazı emülatörlerin gerçek dünyadaki eşdeğerlerine göre avantajları vardır. Örneğin, ilk PlayStation’ı kopyalamak için hizmet veren bir emülatör olan EPSXE’nin en büyük faydası, zamanı hızlandırabilmenizdir.
Hepsi bu kadar mı? Evet, hepsi bu kadar! Özet geçmek gerekirse; bir simülatör bir şeyin durumunu taklit ederken, bir emülatör bir şeyi tamamen kopyalar. Benzer olsalar da ikisini aynı kefeye koyamazsınız. Kullanımları farklıdır ve farklı amaçlara hizmet ederler.
Memnuniyet ölçme testleri;
System Usuability Scale(SUS),Net Promoter Scores (NPS),SUMI,WAMMI,AttrakDif,uEq,UMUX,UMUX LITE, ForeSee,SUPR-Q,Journal of Usuability Studies(JUS).
Yorumlar
Yorum Gönder