Dersin işleyiş formatını felsefe,insan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik olarak anladım. Felsefe bu dersin sorgulama kısmında gerçekleşiyor. Aramızda kullanılabilirliğin tanımını yapmak için kısım kısım tanımlamalarda bulunduk ve kullanılabilirliğin ölçütleri nelerdir sorusunu cevapladık.Sonuç olarak hepimizin yapmış olduğu tanımlar şu genel sonuca çıkardı " etkinlik,verimlilik ve memnuniyet". Neden bir ürün kullanılabilir olmalı? Örnek olarak "gözlük" nasıl kullanışlı olabilir? Tabi örnek olduğu için verilecek cevaplarda ona göre şekillendi, bu bir nevi özelden genele cevap bulmak için yapılmış bir eylemdi. Genel tanıma karşılık ekleme yapan Neilsen kullanılabilirliğin temel ilkelerini açıklamıştır.Bunlar;
1-) Öğrenilebilirlik
2-) Verimlilik
3-) Memnuniyet
4-) Akılda kalınabilirlik
Bu 4 temel ilkeye örnekler vererek açıklamada bulunduk. Bir ürün bu 4 ilkeyi sağlaması için kontrol eden mühendisler vardır. Kullanılabilirlik Mühendisliği genel tanımı ise bilişim sistemleri geliştirilmesi için çeşitli araç ve aletlerin geliştirme ihtiyacıyla ortaya çıkan bir meslektir.
Akraba olduğu alanlar şunlardır;
1-) Kullanıcı Deneyimi
2-) Kullanıcı Merkezli Tasarım
3-) Ergonomi
4-) İnsan Bilgisayar Etkileşimi
5-) Erişebilirlik
6-) Göstergebilim: Konu olarak, yaşamsal faaliyetler süreci içerisinde ortaya çıkan, doğal dil de dahil her türlü iletişim etkinliklerinde yer alan gösterge dizgelerini ele alır. Örneklerle açıklarsak; diller (örneğin Türkçe, Fransızca, İngilizce vb.), çeşitli jestler (el-kol-bas hareketleri), sağır-dilsiz alfabesi, trafik işaretleri, bazı meslek gruplarında kullanılan flamalar (örneğin denizcilerin flamaları), reklam afişleri, moda, mimarlık düzenlemeleri, yazın, resim, müzik, vb.. Bunların hepsi birer dizgedir. Değişik araçların kullanılmasıyla (ses, yazı, görüntü, hareket vb.) tüm bu dizgeler belli bir anlam bütünü oluştururlar. Bu anlamlı bütünlerin toplamı da gösterge diye adlandırılır.(Bu bilgi BilgiUstam sayfasından alınmıştır.)
Ek olarak eskiden kullandığımız ürünler neden artık kullanılabir değil yargısını açıklamaya "daha doğrusu" fotoğraflarla anlatıldı. İlk örnek disketti. Eskiden kullanılan disket 5.5 iken günümüzde kullanılan disket 3.5 lik bir diskete dönüşmüş durumda. Peki özellikler az çok aynı iken neden böyle bir teknolojiye ihtiyaç duyulsun? Özellikler benzesede 5.5 lik disketler bozulmaya daha uygun iken 3.5 luk disketlerde bunlar görülmemektedir. Örnekler ise sırasıyla şu şekilde ilerledi.
Telefon,musluk ve bıçak olarak devam ettik. Buradan çıkaracağımız sonuç ise kırıcı teknolojiler, kullandığımız ürünlerin "tarihte" yerini almasını sağlayacaktır..
Çektiğim fotoğraflarda ise kullanımı yaygın fakat eksiklikleri bulunmaktadır. Öğretmenlerin sınıfı daha iyi görmesi ve hakimiyeti sağlaması için yapılmış olsa da sınıf için yüksekliği fazla buda iniş çıkışları zorlayabilmektedir. Altına bir nesne kaçarsa alımı da zor olacaktır. Diğer fotoğrafta ise ders çalışmak için masaların, dayanak için kolumuzu koyduğumuz yerlerin keskin olması kolumuza zarar vermektedir bundan dolayı kullanımı zorlaştıran bir etmendir.
Sezgisel (Heuristik) Değerlendirme Nedir? 1-) Deneyimlerle edilmiş prensiplere (kriterlere) göre arayüzün değerlendirmesi. 2-) Otoriteler tarafından kabul edilmiş bu prensiplere “sezgiseller” adı verilir. Kim yapar? 1-) Tasarımcı, Kullanılabilirlik Uzmanı veya Bilişim Sistemleri Uzmanı tarafından yapılabilir, gerçek kullanıcılar tarafından yapılmaz. 2-)En iyi sonuç, incelenen alanı bilen “Kullanılabilirlik Uzmanları” ile alınır. Nasıl? 1-)En az 2 kişiden oluşan Değerlendirme Ekibi kullanıcı arayüzünü inceler 2-)Kullanılabilirlik Prensipleri (Sezgiseller) ile uyumluluğu ölçerler 3-)Farklı Değerlendirme Uzmanları ortak ve farklı problemleri ortaya çıkarır 4-)Değerlendirme sonrasında problemler toplanır, gruplanır ve değerlendirilir. 5-)Bir değerlendirme uzmanı her sorunu bulamaz. 6-)İyi değerlendirme yapan uzmanlar hem kolay, hem de fark edilmesi zor problemleri bulabilenlerdir. Sezgisel Değerlendirme Süreci • Değerlendirme Uzmanları 2 a...


Yorumlar
Yorum Gönder