Ana içeriğe atla

Ölçek

Ölçek Nedir? Kullanıcının memnuniyetini ölçmeye yarayan her türlü envantere verilen isimdir.Genel tanımı ise belli amaç doğrultusunda bir konuda tutum, algı ya da eğilimleri belirlemek için; Maddelerden oluşturulmuş ve geliştirilmiş,geçerlilik ve güvenirliği belirlenmiş, Standart ölçme aracıdır. Burayı anladığımıza göre sorumuzu şöyle sorabiliriz; Ölçmeyi yarayan memnuniyet ölçekleri nelerdir? Siz birinin memnuniyetini ölçmek için ne yapardınız? 1-)Anket:Bir araştırma yapmak, sonuç çıkarmak amacıyla belli bir soruyu ya da birtakım soruyu ayrı ayrı kişilere sorarak bilgi toplama işi. 2-)Deney:Bilimsel bir gerçeği, yasayı ya da varsayımı göstermek, saptamak, doğrulamak, kanıtlamak ereğiyle, belirli yöntem ve kurallara uygun olarak yapılan işlem. 3-)Gözlem:Bir olayın, bir gerçeğin ya da bir nesnenin niteliklerini öğrenmek, bilmek ereğiyle, onun özenli, planlı ve dikkatli bir biçimde ele alınıp, gözetlenip incelenmesi işi. 4-)Kayıtlar. (hasta formları,muhasebe kayıtları vs):Bir yazının, bir hesabın tarih, numara vb.nin veya kopyasının bir yerde yazılı bulunması. Bu saydıklarımız memnuniyeti ölçmede birer araçtır. Peki bir uygulama kullanırken ölçeğin yaptıkları nelerdir? Ölçeği üreticiler hazırlar tüketiciler ise oluşturur, açıklayacak olursam bir uygulamayı kullanan kitle(tüketiciler) ölçeğin hatlarını belirleyen etken olur ve üreticilerde bu etkenlere bakarak ölçeği hazırlar. Bu ikisinin bir araya gelmesiyle ölçek ortaya çıkar. Ölçek tüketiciye memnuniyetini sorarken üreticiye de yaptıkları hatayı göstermektedir. Burada da mutualist bir yaşam görmekteyiz. Kullanıcı daha iyi bir hizmet görürken üretici ise yaptığı hataları düzeltme fırsatın yakalamaktadır. Görev nedir? Atomik düzeye düşürülmüş İşe, verilen addır. Mesela sisteme girmek bir görevdir çünkü en alttaki basamak olduğundan alt kademesi yoktur bu da sisteme girmeyi bir görev yapar.Her bir görev için ihtiyaç duyulan ölçütler nelerdir? 1-)Kullanılabilirlik problemi olan bir araç bulun. 2-)Kullanıcıların çok fazla gerçekleştirdiği görevler. 3-)Kendi deneyim ve kaygılarından görev seçmek. 4-)Her bir görev için ihtiyaç lazım. Görevimizi hazırladıktan sonra senaryo hazırlamamız gerekmektedir. Senaryo ise bizim katılımcıya ne yapmak istediğimizi anlattığımız bir hikayedir. İyi bir senaryonun özellikleri; 1-)Kısa ve öz olmalı, 2-)Kullanıcı ağzıyla yazılmalı, 3-)Yeterli bilgi verilmeli, 4-)Doğrudan görevle iliştirilmeli. Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği nedir?:Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği veya SUS, bir ürünün kullanılabilirliği için üst düzey bir puan sağlayan basit bir ankettir. Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği (SUS-System Usability Scale) :Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği , kullanılabilirliği ölçmek için hızlı ve güvenilir bir araç sağlar. Cevaplayıcılar için 5 (5'li likert ölçeği) cevap seçeneği içeren 10 maddeden oluşan bir anket formu içermektedir; Kesinlikle katılıyorum, katılıyorum, kararsızım,katılmıyorum ve kesinlikle katılmıyorum. Sistem Kullanılabilirlik Ölçeğini kullanmanın faydaları; 1-)Katılımcılara yönetmek için kolay bir ölçek, 2-)Güvenilir sonuçlarla küçük örneklemden yola çıkarak büyüklüklerinde de kullanılabilir, 3-)Geçerli, kullanılabilir ve kullanılamaz sistemler arasında etkili bir şekilde ayrım yapabilir.Yani test edilen sistemin genel kullanılabilirlik seviyesini tek bir sonuca indirgemeyi sağlar. Puanları Hesaplama ve Yorumlama Yorumlama puanlama karmaşık olabilir. Katılımcının her bir soru için aldığı puanlar, yeni bir sayıya dönüştürülür, birlikte eklenir ve sonra 0-40'lık orijinal puanları dönüştürmek için 2.5 ile çarpılır. Skorlar 0-100 olmasına rağmen, bunlar yüzde değildir ve yalnızca yüzdelik sıralaması bakımından göz önünde bulundurulmalıdır.Her maddenin puanları toplanır. Ürün için 0 ile 100 arasında bir puan hesaplamak için: 1-)SUS cevaplarını “Kesinlikle Katılmıyorum” için 1, “Kesinlikle Katılıyorum” için sayılara dönüştürün. 2-)Tek numaralı sorular için, yanıttan 1 çıkarın. 3-)Çift numaralı sorular için yanıtı 5'ten çıkarın. 4-)Her sorudan gelen puanları toplayın ve toplamı 2.5 ile çarpın. 5-)Rakamları yüzde değil, SUS puanı olarak sunmayı unutmayın. Çok az sayıda katılımcı varsa, SUS puanı etrafında bir güven aralığı hesaplamayı düşünün. Bu değişkenliği anlamanıza yardımcı olabilir. Araştırmaya dayanarak, 68'in üzerindeki bir SUS puanı ortalamanın üzerinde kabul edilir ve 68'in altındaki herhangi bir şey ortalamanın altındadır, ancak sonuçlarınızı yorumlamanın en iyi yolu yüzdelik bir sıralama oluşturmak için puanları “normalleştirmeyi” içerir. Donald Norman'ın 7 aşamalı modelini en az 1 kullanıcıya iki ayrı web uygulamasını, değerlendirmesini sağlayın. Kısa bir alt yazı geçeyim bu 7 aşama nelerdi? Eylem yapılmadan önce: 1.Kullanıcı bir amaca sahiptir. 2.Bu amacı gerçekleştirmek için niyetlenir. 3.Plan yaparak bu amacı gerçekleştirmek için en uygun olan eylemi belirler. 4.Eylemi gerçekleştirir. Eylem gerçekleştikten sonra ise şu aşamalar gerçekleşir: 5.Eylemden sonra değişen durumu algılamaya çalışır. 6.Algıladıklarını yorumlar. 7.Sonuçları değerlendirir. 7 eylem aşamasını tasarım yaparken de dikkate almak gerekmekte. Tasarımın kullanıcı eylemi gerçekleştirirken aşağıdaki işlemleri yapması, kullanıcıya yardım edecektir. 1. Ürünün veya fonksiyonun amacını açıkla. 2. Olası eylemleri kullanıcıya sun. 3. Amaçtan aksiyona olan süreci eşleştir. 4. Aksiyonu gerçekleştir. 5. Sistemin beklenen durumda olup olmadığını belirt. 6. Sistemin durumunu kullanıcı algısı ile eşleştir. 7. Sistemin tam olarak ne durumda olduğunu belirt. Kullanıcıya sunacağımız ilk web uygulaması n11.com sitesi ve kullanıcının amacı alışveriş olduğunu (kıyafet alacağını) belirtti. Bu amacı gerçekleştirmek için fiyatının uygun olup olmadığını kontrol ederek niyetinin de belirleyeci etkeni olduğunu belirtti. Niyet kesinleştikten sonra planının elbiseyi beğenerek bedeninin olup olmadığını seçer, daha önce alan olmuşsa yorumları okuyup göz önünde bulundurarak güvenip eylemi gerçekleştirir. Eylemi gerçekleştirdikten sonra durumu algılamaya çalışır genel olarak heyecan ve korku içinde olduğunu belirtti. Korku içindedir çünkü istediği sipariş beklediği gibi olmadığını bedeninin büyük ya da küçük olacağından bir endişesi olduğunu belirtti. Elbiseyi denediğinde ise sonuca ulaştığını yani beğenip beğenmediğini belirtir. Diğer sunacağımız web sitesi ise Sahibinden.com. Kullanıcı araba almak için kullanacağını belirtti. Bu amacı gerçekleştirmek için bir vasıtanın özelliklerini merak ettiğini, vasıtaya ihtiyaç duyduğuna dair bir niyeti olduğunu belirtti. En uygunu ise filtre özelliğini kullanarak kafasında ki modele yakın özellikli ve uygun fiyatlı araçları ortaya çıkarmaktadır. Eylemi gerçekleştirmek için arabanın sahibi ile iletişime girerek pazarlık yapar ve anlaştıklarında ise arabayı nerede teslim alacağını öğrenip değişimin yapılacağı yere gider. Eylem gerçekleştikten sonra arabanın özellikleri aynı mı ya da kandırıldık mı fikrine düşer. Taki arabayı inceleyip test sürüşüne çıkınca algıladıklarının netliği ortaya çıkar. Sonuç olarak kullandığı bu siteyi yeri gelince kendisinin de satmak için kullanacağını belirtti.
Amacı dışında kullanılan diğer bir ürün ise tel toka, tel toka birçok işe yarayabilir bu sefer ki görevi ise ataç görevinde kullanılması.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Uzmana Dayalı Testler (Sezgiseller)

   Sezgisel (Heuristik) Değerlendirme Nedir? 1-) Deneyimlerle edilmiş prensiplere (kriterlere) göre arayüzün değerlendirmesi. 2-) Otoriteler tarafından kabul edilmiş bu prensiplere “sezgiseller” adı verilir. Kim yapar? 1-) Tasarımcı, Kullanılabilirlik Uzmanı veya Bilişim Sistemleri Uzmanı tarafından yapılabilir, gerçek kullanıcılar tarafından yapılmaz. 2-)En iyi sonuç, incelenen alanı bilen “Kullanılabilirlik Uzmanları” ile alınır. Nasıl? 1-)En az 2 kişiden oluşan Değerlendirme Ekibi kullanıcı arayüzünü inceler 2-)Kullanılabilirlik Prensipleri (Sezgiseller) ile uyumluluğu ölçerler 3-)Farklı Değerlendirme Uzmanları ortak ve farklı problemleri ortaya çıkarır 4-)Değerlendirme sonrasında problemler toplanır, gruplanır ve değerlendirilir. 5-)Bir değerlendirme uzmanı her sorunu bulamaz. 6-)İyi değerlendirme yapan uzmanlar hem kolay, hem de fark edilmesi zor problemleri bulabilenlerdir. Sezgisel Değerlendirme Süreci • Değerlendirme Uzmanları 2 a...